Şirketler Sosyal Medyada Neden Yer Alır?

Bunu sadece ben değil şirketler de soruyor. Aslında bu işi ciddiye alanlar çoktan bu sorunun cevabını verdiler ve sosyal medyadaki etkinliklerini artırdılar.  Yani şuanda bir çok şirket sosyal medyada resmi  profillerini oluşturmuş durumda. Sorun, tam da bu noktada karşımıza çıkıyor. Bir şirket sosyal medyada neden yer alır? Sosyal medyada olmak için sosyal medyada olmak ne demektir? Sosyal paylaşım sitelerinde profili olan bir şirket sosyal medyada var olmuş sayılır mı?

Şirketlerin sosyal medyada varoluş nedenlerini iki yönlü açıklayabiliriz:

1. Sosyal medyanın iletişim ve pazarlama açısından doğurduğu fırsat ve avatajlardan yararlanmak

2. Sosyal medyada yer alan  şirket, marka ve ürünler hakkındaki olumsuz içeriği kontrol etmek, cevaplamak ve bu durumu avantaja çevirmek

Bu iki durumun birbirinden farkı aslında çok basit. İlk durumda şirket sosyal medyanın fırsatlarını görerek kendi kararıyla “ben burada yer almalıyım” der. İkinci seçenekte ise şirketin “kulağına” gelen genellikle olumsuz mesajlar sonrasında şirketin ilgisi bu ortamlara yönelir (medya takip). İkinci seçenekte şirket “mecburen” sosyal medyada yer almaya başlar. Bir de şu durum var: Şirketler adına açılan resmi olmayan kullanıcı hesapları. Bu da mecburen şirketi sosyal medyaya çeken bir etkendir.

Sosyal Medyanın Getirileri

Şirketler ürünlerini veya hizmetlerini pazarlarken birçok alternatifi gözden geçirir. Bu gözden geçirme aşamasında karar verilecek bir husus da nasıl bir pazarlama faaliyeti yapılacağını belirlemektir. Pazarlama stratejileri belirlenme aşamalarından biri de oluşturulacak medya karması ve reklam mecralarının seçimi üzerinedir.

Sosyal medya iletişim kabiliyeti açısından hız, maliyet ve hedef  kitle büyüklüğü kriterleri göz önüne alındığında avantajlıdır. * Sosyal medyada insanlar ses, görüntü ve yazılı ileti gibi her türlü iletişim aracını etkin bir şekilde kullanabilmektedir. Sosyal medya herkesin konuşabildiği bir topluluğu temsil eder. Bu da sınırsız bilgi iletişimi demektir. FacebookTwitterFriendfeedFoursquare gibi sosyal paylaşım siteleri sayesinde bireylerin ürettiği bir içerik binlerce hatta milyonlarca kişi tarafından paylaşılarak insanlar tarafından konuşulur hale gelebilmektedir. Bu durum ise pazarlamacılar için bulunmaz bir nimet değerindedir. Onların da amacı bu değil midir? Kampanyalarını, ürün ve hizmetlerini bu mecralarda duyurarak potansiyel müşterilerini etkileyebilirler. Onlar yapmazsa bunu rakipleri yapacak ve insanların ortalama günde 8 saat takip ettikleri internet ortamı gibi büyük bir mecrada yenik düşmüş olacaklar.

Ülkemizde sosyal medyayı en iyi kullanan markalardan biri olan TTnet sosyal medyada TTNET Destek kullanıcı adıyla müşterilerinin sorunlarına internet ortamında çözüm oluyor.

Sosyal medyada her bireyin birer medya kuruluşu gibi olması şirketleri de etkilemektedir. Öyle ki artık müşterileri onları eleştirebiliyor ve bunu da diğer müşterilere ve potansiyel müşteri adaylarına çok kolay bir şeklide ulaştırabiliyorlar. Bu durum, sosyal medyada da şirketlerin bulunmaları ve bu mecrada söz sahibi olmaları gerektiğini doğuruyor. Sosyal medyada herhangi bir muhatap bulamayan müşteri kendisini daha da yalnız hissederek markayı ve şirketi eleştirmeye devam ediyor. (Bizler artık bütün işlerimizi internetten halletmek istiyoruz.) Markayı ilgisizlikle suçlamaya başlıyor. Tüketicilerin beklentisi online ortamlarda onlara destek sunabilecek şirket profillerinin sosyal medya da yer almasıdır. Şirketler ise müşterilerinin olumsuz bildirilerine cevap verebilmek ve milyonlarca kişiyi etkisi altına alabilecek bir fısıltının önüne geçebilmek adına sosyal medyada yer almalıdır.

Sonuç olarak şirketlerin sosyal medyada edindikleri görevleri şöyle özetleyebiliriz:

1. Ürün ve hizmetlerini tanıtmak

2. İşveren markası kimliği yaratmak

3. Kariyer olanaklarını duyurmak

4. Şirket yatırımlarından bahsetmek, şirket içi haberleri yayınlamak

5. Sektörel bilgiler ve şirket blogundan içerikler paylaşmak

6. Müşteri görüş, öneri ve şikayetlerine cevap vermek

Bütün bunlar gösteriyor ki internette sosyal medyanın gelişimiyle birlikte marka imajını korumak daha da güçleşiyor. Bu da birçok şirketi sosyal medyada aktif olarak yer almaya mecbur bırakıyor. Öte yandan bunu mecburiyet olarak değil, yatırım olarak gören şirketler dijital kampanyalar ve etkinliklerle sosyal medyanın nimetlerinden fazlasıyla yararlanabiliyorlar.

Bir şirket için sosyal medyada yer almak bir marka yönetimi, halkla ilişkiler ve pazarlama iletişimi işidir.

*Bu konuda yapmış olduğum tez çalışmam da aynı sonucu vermiştir.Sonuçları kadınları da kontrol ettiler.

Bir cevap yazın

Your email address will not be published.